Septembrie pe Riviera Olimpului. Cum a fost în Nei Pori?

Înainte de toate, se cuvin câteva detalii organizatorice. Am ajuns în Nei Pori (Neoi Poroi pe indicatoarele grecilor) cu autocarul Hello Holidays, optând pentru un sejur de 7 zile, parcurgând un traseu de vreo 12-13 ore. Până la urmă, nu drumul a fost problema, ci așteptarea!

Ne-am cazat la studio Martha (proprietara fiind o nemțoaică cu Dacia Sandero). Noi am fost la sfârșit de septembrie (2015), când grecii se pregăteau să tragă obloanele și să numere banii.

Prima experiență în Grecia a început cu Nei Pori

Da, Nei Pori, situată pe Riviera Olimpului, a fost prima noastră ieșire în bătrâna Eladă. Este cam greu să alegi o destinație în Grecia, majoritatea fiind tentante și frumoase… Ce înzestrați sunt grecii ăștia! Însă am încercat să ne facem alegerea mai ușoară, știind cât de cât ce vrem: mare și munte la un loc (ce peisaj mi-nu-nat poate să iasă), plajă faină cu nisip fin, un simbol reprezentativ pentru Grecia (aici am găsit zeii din Olimp) și soare (o cerință care nu a depins doar de noi). În acest fel, toate drumurile ne-au condus spre Nei Pori. Și chiar ne-a plăcut ce ne-a pregătit Zeus! 😀

statiune-nei-pori-grecia

statiune-nei-pori-seara

Stațiunea, localizată în regiunea Pieria, nu are acel aer comercial specific altor destinații mai cunoscute. Ne-a plăcut că este foarte aerisită – cu străzi și drumuri largi de câțiva metri buni -, cu traversări care parcă nu se mai terminau. Bulevardul central, reper în tot ce faci, se numește „Olympus”. Este oarecum amenajat și un parc central, însă noi nu prea l-am băgat în seamă. O altă chestie remarcată rapid stă în stilul arhitectural al locației, cu clădiri simetrice ca înălțime (maxim 2-3 etaje), cea mai înaltă construcție fiind biserica (ceasul deșteptător al stațiunii)!

Plajă la Marea Egee, cu distincție “Blue Flag”

Una dintre caracteristicile de luat în seamă este, evident, plaja. Absolut impresionantă, numai când te gândești că are o lățime de până la 100 m și o lungime ce se duce lejer spre 2-3 km. Imaginea plajei ne-a lăsat oarecum fără prea multe cuvinte de zis, fiind prima plajă pe care am pășit în adevăratul sens al cuvântului. Nisipul este extrem de fin, curată în mare parte, cu cabine pentru schimb și instalații de duș (fain, nu?). În plus, zona de plajă este delimitată inteligent: zonă pentru sporturi pe nisip, zonă pentru șezlonguri și umbreluțe, dar și zonă liberă pentru prosop/cearșaf.

plaja-nei-pori

plaja-blue-flag-nei-pori

Am găsit o mare Egee cu povești mitologice, având o tentă de verde-străveziu. Este minunat să o privești pe fundalul piscurilor Olimpului, uneori acoperite de pături de nori amenințători, ce prevestesc… o întâlnire a zeilor. Este tipul ăla de mare pe care o adoră copiii și cei care nu știu să înoate, pentru că intrarea este lină și calci pe nisip fin. Chiar dacă înaintam cu pași repezi spre luna octombrie, am reușit câteva băi plăcute, în apă caldă și limpede, dar cu ceva alge (care de regulă semnalează schimbarea vremii/furtuni în larg).

nei-pori-marea-egee-olimp

marea-egee-nei-pori

Faza cu distincția Blue Flag (pe limba noastră, Steag Albastru) este destul de simplă. Reprezintă o certificare internațională, de luat în seamă, spunem noi, acordată pentru aspecte precum: calitatea plajei și apei, servicii și siguranță, mediul natural și ecosistemul local etc.

plaja-servicii-facilitati-nei-pori

Ce să faci prin Nei Pori și împrejurimi

Plimbare și odihnă

Sunt activitățile de bază aici. Asta pentru că ai o faleză ofertant de lungă, bulevarde largi și o mică așezare în apropiere – Platamonas – la care poți ajunge lejer pe jos (cca. 20-30 minute), dar și cu bicicleta sau cu trenulețul (centrul de închiriere este vis-a-vis de biserica din stațiune). Te poți opri oricând dorești să lenevești, să savurezi un frappe sau pentru sesiuni de plajă/baie. De reținut, cu cât înaintezi spre Platamonas, plaja devine din ce în ce mai mică și cam pietroasă.

plaja-nei-pori-activitati

plimbare-platamonas-grecia

Platamonas. Castelul venețian

Platamonas, după cum ziceam mai sus, este o așezare micuță (cam înghesuită) și mai animată, cu magazine (aici poți face ceva shopping), taverne și un mic port. Castelul venețian (intrare 2 Euro, vizitare 8:00-15:00) nu are vreun detaliu spectaculos (ruine, fără vreo amenajare specială), însă e valorificat de faptul că este cocoțat pe un deal mai înalt, oferind o priveliște destul de frumoasă asupra regiunii. Însă, atenție la vegetație și pe unde te aventurezi! Te poți alege și cu o rodie, însă cu riscul unor zgârieturi. Per ansamblu, itinerariul spre Platamonas/Castel nu trebuie ratat!

vedere-platamonas

castel-platamonas

panorama-castel-platamonas-grecia

Litochoro, poartă către Muntele Olimp

Nei Pori are gară proprie, la care ajungi ușor pe jos (din sensul giratoriu/Carrefour). Așadar, am luat trenul spre Litochoro (mai degrabă, spre undeva la baza așezării, într-un câmp :D) cu un fel de Săgeata Albastră a lor. Ne-a costat vreo 3 euro dus-întors. Mai ai nevoie și de un autobuz local, mai ales că ai ceva de urcat pentru a ajunge în orășelul lui Zeus. Litochoro este micuț, cu urcușuri și străduțe întortocheate, dar și cu o zonă centrală animată. Am înaintat pe cărarea amenajată care duce spre Parcul Național Olimp și traseele aferente munțomanilor. O plimbare foarte revigorantă și chiar palpitantă! Așa că, dacă tot vezi Muntele Olimp de pe plaja din Nei Pori, de ce să nu îi faci și o vizită mai îndeaproape?

litochoro-olimp-grecia

parcul-national-olimp-grecia

La ce să nu te aștepți

• Să nu te aștepți să vezi marea „albastră” la țărm, așa cum este, în general, specificul insulelor; abia în larg am admirat nuanțe de albastru de Grecia; Așa că ai grijă peste ce fotografii fotoșopate dai pe net înainte să pleci. Sau poate chiar ești vreun norocos!
  • Stațiunea nu a atins punctul de maturitate. O să vezi locuri în construcție, vile neterminate, zone de vegetație neîngrijită (spre periferie), drumuri cu gropi sau gunoaie. Da, au și ei problemele lor, însă pe noi nu ne-au deranjat. În plus, astfel de aspecte găsești și în destinații cu ștaif…
  • Să nu te aștepți la viață de noapte și petreceri matinale. Nu prea sunt cluburi și nici muzică blană. Pentru asta, ia drumul spre Platamonas sau mai degrabă Olympic Beach, Paralia Katerini…

Bine de știut

• Nu te impacienta că nu găsești supermarketuri. În stațiune sunt tot felul de magazine locale, binișor echipate și, mai mult decât atât, spre capătul nordic al stațiunii (la sensul giratoriu) găsești un Carrefour. Nu ai nevoie de mai mult.
  • Ia-ți protecție împotriva țânțarilor (spray și aparat pentru cameră). Sunt parte din atmosfera de aici, asta pentru că – așa cum am aflat ulterior – grecii evită să stropească vegetația cu substanțe chimice.
  • În fiecare zi de vineri, grecii organizează undeva vis-a-vis de parcul central un târg destul de măricel. Un bun prilej pentru a cumpăra măsline, ulei de măsline, dulciuri etc. la prețuri destul de bune.

targ-nei-pori-masline

• În privința excursiilor opționale: poți alege fără dubii spectaculozitatea Meteorei (cca. 130 km). Nu recomandam să alegi excursia lungă si obositoare spre Atena (gândește-te la un city break separat pentru așa ceva), iar dacă vrei musai un oraș de văzut, la 100 de km distanță te așteaptă frumosul Salonic.

Vorbim un pic și despre mâncare…

• O pizza foarte bună și o salată Caesar gustoasă am mâncat la taverna Volcano. Localul este măricel, cu o atmosferă mai modernă. Pizza servită (10-11 Euro) este destul de mare și există șansa să rămână o felie și pentru mai târziu. Iar desertul (fructe și înghețată) l-am primit din partea casei 😊

taverna-volcano-pizza

• Gyros foarte bun, cu o bere alături (cu toate că unii critică berea grecească, noi o savurăm cu plăcere!), găsești la o tavernă simplă, denumită Fast Food Alexandra’s (costuri? vreo 5 Euro bere + gyros/souvlaki). Am mâncat de câteva ori aici. Este o afacere de familie, fără pretenții, dar se vede că pun suflet în ceea ce fac și sunt foarte primitori.

gyros-bere-fix-taverna-alexandra-nei-pori

• Într-o seară am făcut pagubă mare la o tavernă (ne scapă numele, dar e vis-a-vis de Hotel Agyra, lângă un magazin cu articole de apă/plajă). Proprietarul era surprins de cât de hungry eram, fără să știe că abia coborâsem din Litochoro… Ne-a încins cu un ouzo din partea casei. Aici a intrat la fix o ciorbă de legume și ne-am lins pe degete cu brânză feta preparată la cuptor. Și acum salivăm!

branza-feta-nei-pori

• Am rămas dezamăgiți de mâncare (musaca și souvlaki: reci, sărate, fără gust) și servire la taverna Alkazar. Păcat de decor și priveliște!

taverna-alkazar-nei-pori

Impresii de călătorie din Nei Pori

Nei Pori se adresează în special celor care caută liniște și odihnă. Vara credem că se aglomerează, vin tot felul de nații balcanice, în special sârbi. Se bazează pe activități ce țin în principal de plimbare și plajă, fiind ideală pentru familii cu copii, cupluri, oameni în vârstă. Este, fără îndoială, o destinație de buget, dar asta nu înseamnă că nu îți va oferi satisfacții de vacanță!

Cum ni s-a părut per total sejurul aici? Păi, scurt. În rest, încântați de activități, peisaj, plajă și de liniștea sfârșitului de sezon!

Dacă ajungi în Nei Pori, să ne spui și nouă ce mai este nou! 😊

Lasă un comentariu mai jos:

1 thought on “Septembrie pe Riviera Olimpului. Cum a fost în Nei Pori?”